Vitamina C - tot ce trebuie să știi

Vitamina C - tot ce trebuie să știi

Vitamina C este un nutrient esențial vieții, solubil în apă, implicat în producția de glucocorticosteroizi și de anumiți neurotransmițători (substanțe care permit transmisia influxului nervos), în metabolismul glucozei, al colagenului, al acidului folic și al anumitor aminoacizi, în neutralizarea radicalilor liberi și a nitrozaminelor, în reacții imunologice, care facilitează absorbția fierului la nivelul tubului digestiv.

Vitamina C, cunoscută și sub numele de acid ascorbic, este un nutrient solubil în apă care se găsește în unele alimente. În organism, acționează ca un antioxidant, ajutând la protejarea celulelor de daunele cauzate de radicalii liberi. Radicalii liberi sunt compuși formați atunci când corpul nostru transformă alimentele pe care le consumăm în energie. Oamenii sunt, de asemenea, expuși la radicalii liberi din mediu din fumul de țigară, poluarea aerului și lumina ultravioletă de la soare.

De asemenea, organismul are nevoie de vitamina C pentru a produce colagen, o proteină necesară pentru a ajuta rănile să se vindece. În plus, vitamina C îmbunătățește absorbția fierului din alimentele pe bază de plante și ajută sistemul imunitar să funcționeze corect pentru a proteja organismul de boli.

De câtă Vitamina C am nevoie?

Cantitatea de vitamina C de care ai nevoie zilnic depinde de vârsta ta. Cantitățile zilnice medii recomandate pentru diferite vârste sunt enumerate mai jos în miligrame (mg).

  • De la naștere până la 6 luni: 40 mg
  • Sugari 7–12 luni: 50 mg
  • Copii 1-3 ani: 15 mg
  • Copii 4-8 ani: 25 mg
  • Copii 9-13 ani: 45 mg
  • Adolescenți 14–18 ani (băieți): 75 mg
  • Adolescenți 14–18 ani (fete): 65 mg
  • Adulți (bărbați): 90 mg
  • Adulți (femei): 75 mg
  • Adolescente însărcinate: 80 mg
  • Femei gravide: 85 mg
  • Adolescenți care alăptează: 115 mg
  • Femei care alăptează: 120 mg

Dacă fumați, adăugați 35 mg la valorile de mai sus pentru a calcula cantitatea zilnică totală recomandată.

Ce alimente conțin vitamina C?

Fructele și legumele sunt cele mai bune surse de vitamina C. Puteți obține cantitățile recomandate de vitamina C consumând o varietate de alimente, inclusiv următoarele:

  • Citrice (cum ar fi portocalele și grapefruitul) și sucurile acestora, precum și ardeiul roșu și verde și kiwi-urile, care conțin multă vitamina C.
  • Alte fructe și legume – cum ar fi broccoli, căpșuni, pepene galben, cartofi copți și roșii – care au și vitamina C.
  • Unele alimente și băuturi care sunt îmbogățite cu vitamina C. Pentru a afla dacă vitamina C a fost adăugată unui produs alimentar, verificați etichetele produsului.

Conținutul de vitamina C al alimentelor poate fi redus prin depozitare prelungită și prin gătire. Prepararea la abur sau la microunde pot reduce pierderile de gătit. Din fericire, multe dintre cele mai bune surse alimentare de vitamina C, cum ar fi fructele și legumele, sunt de obicei consumate crude.

Ce tipuri de suplimente alimentare cu vitamina C sunt disponibile?

Majoritatea multivitaminelor conțin vitamina C. Vitamina C este, de asemenea, disponibilă singură, ca supliment alimentar, sau în combinație cu alți nutrienți. Vitamina C din suplimentele alimentare este de obicei sub formă de acid ascorbic, dar unele suplimente au alte forme, cum ar fi ascorbat de sodiu, ascorbat de calciu, alți ascorbați minerali și acid ascorbic cu bioflavonoide. Cercetările nu au arătat că orice formă de vitamina C este mai bună decât celelalte forme.

Ce se întâmplă dacă nu primesc suficientă vitamina C?

Persoanele care primesc puțină sau deloc vitamina C (sub aproximativ 10 mg pe zi) timp de multe săptămâni pot avea scorbut. Scorbutul provoacă oboseală, inflamarea gingiilor, mici pete roșii sau violete pe piele, dureri articulare, vindecare slabă a rănilor și fire de păr din tirbușon. Semne suplimentare de scorbut includ depresia, precum și umflarea, sângerarea gingiilor și slăbirea sau pierderea dinților. Persoanele cu scorbut pot dezvolta și anemie. Scorbutul este fatal dacă nu este tratat.

Care sunt unele efecte ale vitaminei C asupra sănătății?

Oamenii de știință studiază vitamina C pentru a înțelege modul în care afectează sănătatea. Iată câteva exemple din ceea ce a arătat această cercetare.

Prevenirea și tratamentul cancerului

Persoanele cu un aport ridicat de vitamina C din fructe și legume ar putea avea un risc mai mic de a face multe tipuri de cancer, cum ar fi cancerul pulmonar, de sân și de colon. Cu toate acestea, administrarea de suplimente de vitamina C, cu sau fără alți antioxidanți, nu pare să protejeze oamenii de a face cancer.

Nu este clar dacă administrarea de doze mari de vitamina C este utilă ca tratament pentru cancer. Efectele vitaminei C par să depindă de modul în care este administrată pacientului. Dozele orale de vitamina C nu pot crește nivelul sanguin de vitamina C la fel de mare ca dozele intravenoase administrate prin injecții. Câteva studii pe animale și eprubete indică faptul că niveluri foarte mari de vitamina C în sânge ar putea micșora tumorile. Dar sunt necesare mai multe cercetări pentru a determina dacă vitamina C intravenoasă în doze mari ajută la tratarea cancerului la oameni.

Suplimentele alimentare cu vitamina C și alți antioxidanți ar putea interacționa cu chimioterapia și radioterapia pentru cancer. Persoanele care sunt tratate pentru cancer ar trebui să discute cu medicul oncolog înainte de a lua vitamina C sau alte suplimente antioxidante, în special în doze mari.

Boala cardiovasculara

Persoanele care mănâncă multe fructe și legume par să aibă un risc mai scăzut de boli cardiovasculare. Cercetătorii cred că conținutul de antioxidanți al acestor alimente ar putea fi parțial responsabil pentru această asociere, deoarece daunele oxidative sunt o cauză majoră a bolilor cardiovasculare. Cu toate acestea, oamenii de știință nu sunt siguri dacă vitamina C în sine, fie din alimente sau suplimente, ajută la protejarea oamenilor de bolile cardiovasculare. De asemenea, nu este clar dacă vitamina C ajută la prevenirea agravării bolilor cardiovasculare la persoanele care o au deja.

Degenerescenta maculara legata de varsta (AMD) si cataracta

AMD și cataracta sunt două dintre principalele cauze ale pierderii vederii la persoanele în vârstă. Cercetătorii nu cred că vitamina C și alți antioxidanți afectează riscul de a face AMD. Cu toate acestea, cercetările sugerează că vitamina C combinată cu alți nutrienți ar putea fi benefică.

Într-un studiu amplu în rândul persoanelor în vârstă cu AMD care prezentau un risc crescut de a dezvolta AMD avansat, cei care au luat un supliment alimentar zilnic cu 500 mg vitamina C, 80 mg zinc, 400 UI vitamina E, 15 mg beta-caroten și 2 mg. cuprul timp de aproximativ 6 ani a avut șanse mai mici de a dezvolta AMD avansat. De asemenea, au avut mai puțină pierdere a vederii decât cei care nu au luat suplimentul alimentar. Persoanele care au sau dezvoltă boala ar putea dori să discute cu medicul lor despre administrarea de suplimente alimentare.

Relația dintre vitamina C și formarea cataractei este neclară. Unele studii arată că persoanele care obțin mai multă vitamina C din alimente au un risc mai mic de a face cataractă. Dar sunt necesare cercetări suplimentare pentru a clarifica această asociere și pentru a determina dacă suplimentele de vitamina C afectează riscul de a face cataracte.

Raceala obișnuită

Deși vitamina C a fost mult timp un remediu popular pentru răceala comună, cercetările arată că, pentru majoritatea oamenilor, suplimentele de vitamina C nu reduc riscul de a face o răceală comună. Cu toate acestea, persoanele care iau suplimente de vitamina C în mod regulat pot avea răceli puțin mai scurte sau simptome oarecum mai ușoare atunci când au o răceală. Utilizarea suplimentelor de vitamina C după debutul simptomelor de răceală nu pare să fie de ajutor.

Vitamina C poate fi dăunătoare?

Prea multă vitamina C poate provoca diaree, greață și crampe stomacale. La persoanele cu o afecțiune numită hemocromatoză, care determină organismul să stocheze prea mult fier, dozele mari de vitamina C ar putea agrava supraîncărcarea cu fier și ar putea deteriora țesuturile corpului.

Limitele superioare zilnice pentru vitamina C includ aporturile din toate sursele – alimente, băuturi și suplimente – și sunt enumerate mai jos:

  • De la naștere până la 12 luni: Nestabilit
  • Copii 1-3 ani: 400 mg
  • Copii 4–8 ani: 650 mg
  • Copii 9–13 ani: 1.200 mg
  • Adolescenți 14–18 ani: 1.800 mg
  • Adulți: 2.000 mg

Vitamina C interacționează cu medicamentele sau cu alte suplimente alimentare?

  • Suplimentele alimentare cu vitamina C ar putea interacționa cu tratamentele pentru cancer, cum ar fi chimioterapia și radioterapia. Nu este clar dacă vitamina C ar putea avea efectul nedorit de a proteja celulele tumorale de tratamentele canceroase sau dacă ar putea ajuta la protejarea țesuturilor normale împotriva deteriorarii. Dacă sunteți tratat pentru cancer, consultați medicul înainte de a lua vitamina C sau alte suplimente antioxidante, în special în doze mari.
  • Într-un studiu, vitamina C plus alți antioxidanți (cum ar fi vitamina E, seleniu și beta-caroten) au redus efectele de protecție a inimii a două medicamente luate în combinație (o statină și niacină) pentru a controla nivelul colesterolului din sânge. Nu se știe dacă această interacțiune apare și cu alte statine. Furnizorii de asistență medicală ar trebui să monitorizeze nivelul lipidelor la persoanele care iau atât statine, cât și suplimente antioxidante.

Spuneți-i medicului dumneavoastră, farmacistului sau altor furnizori de servicii medicale despre orice suplimente alimentare și medicamente pe care le luați. Ei vă pot spune dacă aceste suplimente alimentare ar putea interacționa sau interfera cu medicamentele eliberate pe bază de rețetă sau fără prescripție medicală sau dacă medicamentele ar putea interfera cu modul în care corpul dumneavoastră absoarbe, utilizează sau descompune nutrienții.

Sfaturile, articolele și orice alte informații din domeniul farmacie / sănătate publicate pe novolife.ro au scop pur informativ și strict educațional. Ele nu pot inlocui, sub nicio formă, consultul medical direct și nici diagnosticul stabilit în urma investigațiilor și analizelor medicale de specialitate. Înainte de a lua orice decizie referitoare la sănătatea ta, îți recomandăm să consulți medicul de familie sau medicul specialist.

TRĂIEȘTI SĂNĂTOS?

Încearcă suplimentele alimentare Novolife!